ЕК предупреди, че бюджетната политика на правителството може да не отговаря напълно на действащите европейските изисквания. Освен това страната ни може да се сблъска с предизвикателства и по отношение на социалната конвергенция спрямо останалите държави членки заради ниска производителност и по-високи нива на бедност.
Причините - ниска производителност, недостиг на работна сила и умения, както и по-високи нива на бедност или други социални затруднения.
За това предупреждават от ЕК в своя есенен преглед на правилата и процедурите, чрез които държавите членки планират, изпълняват и наблюдават своите бюджети. Той е част от ежегоден процес на координиране на икономическите и социалните политики в блока, по време на който държавите членки привеждат своите бюджетни и икономически планове в съответствие с целите и правилата, договорени на европейско равнище.
От 2024 г. всяка страна трябва да подготвя многогодишен фискален план с определена траектория на разходите, който да гарантира устойчив държавен дълг и дефицит под 3% от БВП. Съветът на ЕС одобрява тези планове, а държавите ежегодно докладват напредъка си и съответствието си с правилата.
В рамките на оценката за 2026 г. девет държави са посочени като изложени на риск. Сред тях са България, Унгария и Испания – страни извън еврозоната, чиито проектобюджети може да не отговарят на европейските правила. ЕК подчертава, че от 2024 г. всяка държава трябва да поддържа многогодишен фискален план с траектория на разходите, който гарантира устойчив дълг и контрол на дефицита.
Комисията взема предвид и новата гъвкавост за отбранителните разходи. През юли ЕС разреши на страните временно да повишат военния си бюджет до 1,5% от БВП без автоматично включване в процедура по прекомерен дефицит – мярка, мотивирана от войната в Украйна и необходимостта ЕС да засили общата си сигурност. България е сред 16-те държави, които вече са активирали тази клауза.
В социалния анализ страната ни попада сред деветте държави, за които през пролетта на 2026 г. ще бъде извършен по-задълбочен преглед.
Европейският семестър остава основният механизъм, чрез който държавите членки синхронизират своите икономически и бюджетни политики с общите цели на ЕС. Новият цикъл започва с днешните препоръки и ще приключи през октомври 2026 г. с представянето на новите проектобюджети.