-70%? Или просто - здрав разум: Как да разпознаваме фалшивите промоции

В сезона на големите намаления еуфорията често надделява над разума. Сигналите от потребители за съмнителни промоции се множат, а експертите предупреждават, че зад внушителните проценти често стои добре прикрита заблуда. Габриела Руменова от платформата „Ние, потребителите“ съветва купувачите да бъдат особено внимателни и да проверяват реалните цени, преди да се хвърлят на „изгодни“ оферти.

Изкуствени „редовни“ цени и фалшиви намаления

 

Според Руменова единствената сигурност, че отстъпката е реална, е потребителят сам да следи цената поне месец по-рано. Тя дава примери от подадени сигнали: продукти, чиято редовна цена изведнъж „скача“ дни преди кампанията, за да изглежда намалението по-голямо върху предварително надута база.

 

Така много купувачи остават с усещането за печалба, а всъщност плащат почти същото или дори повече. Подобни практики са нарушение на закона, тъй като „редовната“ цена трябва да е прилагана минимум месец преди офертата.

 

Математически трикове: кумулативни проценти и скрити условия

 

Особено популярни около големите разпродажби са т.нар. кумулативни намаления – например 50% + 20%. На пръв поглед изглежда като общо 70 процента отстъпка, но вторият процент се изчислява върху вече намалената сума и крайната цена е далеч по-различна.

 

Объркване създават и условия като „втори продукт на половин цена“ или „отстъпка при покупка над определена стойност“. Често са формулирани неясно и оставят клиентите с погрешното усещане, че печелят повече, отколкото реално получават.

 

Фалшиви сайтове и имитации на брандове

 

Руменова предупреждава и за нов тип измами – онлайн магазини двойници на популярни марки, които привличат купувачи с огромни намаления.

 

Снимки, генерирани от AI, подвеждащ дизайн, копирани елементи от истински сайтове и минимални разлики в URL адреса – това са червени флагове. Купувачите често не получават нищо или получават продукт, който няма общо с обещаното.

Експертът съветва преди покупка да се провери дали търговецът има реални контакти: стационарен адрес, телефон, ясни фирмени данни. Ако липсват – рискът е голям.

 

Съвет към клиентите

 

Преди да се подведем от примамлива оферта, си струва да проверим цената, условията и сайта. Намалението не гарантира изгодна сделка, а онлайн измамниците стават все по-прецизни. Най-сигурната защита остава добрата информираност.