Компенсации след кризата – как реагират другите градове и какво прави София?

Този месец София преживя безпрецедентна транспортна криза. От 14 до 19 май автобусите, трамваите и тролеите в столицата спряха работа и оставиха града без основните си транспортни средства.

В отговор на шестдневната блокада бяха предложени промени в Наредбата за пътуване с обществения транспорт, които да позволят компенсации за притежателите на дългосрочни превозни документи при форсмажорни прекъсвания на услугата. Предложенията включват удължаване на срока на валидност на картите или прихващане от стойността на превозната услуга за бъдещ период. Целта е компенсациите да се прилагат автоматично, без необходимост от подаване на допълнителни документи от страна на гражданите.

 

Тази криза подчерта необходимостта от по-добро управление на градския транспорт и по-ефективна комуникация между общината, правителството и синдикатите, за да се предотвратят подобни ситуации в бъдеще.


{!!REKLAMA!!}

В последните десетилетия множество големи градове са се изправяли пред пълни или частични прекъсвания на обществения транспорт поради стачки, природни бедствия, технически сривове или политически решения. Такива ситуации почти винаги водят до масово недоволство и хаос в градската мобилност. Все пак в редица случаи местните власти са предприемали конкретни стъпки за облекчаване на последиците за гражданите и в някои случаи – за финансово компенсиране.

 

Ето примери от миналото за реакциите на различни европейски държави в аналогични случаи

 

Париж, Франция – 2019 и 2023 г.

 

В Париж транспортните стачки са редовна част от социалния пейзаж, особено при обсъждане на пенсионни или трудови реформи. През декември 2019 г. и отново в началото на 2023 г. почти целият обществен транспорт в града беше спрян за дни, включително метрото и автобусите. В тези случаи общината активира механизъм за подпомагане: достъпът до обществени велосипеди Vélib’ беше направен безплатен за деня, насърчаваше се работата от вкъщи, а в определени райони бяха организирани временни автобусни линии с частни подизпълнители. Гражданите с месечни карти имаха възможност да поискат частично възстановяване на средства, особено ако прекъсванията надвишаваха 3 дни.

 

Лондон, Великобритания – 2015 и 2022 г.

 

В Лондон стачки на транспортните работници се случват периодично, но особено сериозни бяха през юли 2015 г. и отново през юни 2022 г., когато цялото метро спря работа. В тези случаи властите препоръчаха използване на велосипед или пешеходни маршрути, а частни компании като Uber предложиха фиксирани цени за кратки пътувания, частично субсидирани от местната власт. Годишните пътни карти бяха компенсирани пропорционално чрез онлайн заявления. Много работодатели преминаха към дистанционен режим.

 

Ню Йорк, САЩ – 2012 г. (ураган „Санди“) и 2020 г. (COVID-19)

 

През октомври 2012 г. ураганът „Санди“ нанесе сериозни щети на транспортната инфраструктура на Ню Йорк. За близо седмица метрото не функционираше в централната и южната част на града. В отговор властите мобилизираха училищни автобуси, фериботи предлагаха безплатен превоз, а шофьорите се насърчаваха да споделят пътуванията си чрез специални „carpool zones“, които имаха приоритетен достъп. Впоследствие притежателите на месечни карти получиха ваучери за следващ месец.


{!!REKLAMA!!}

По време на пандемията през 2020 г. градският транспорт в много градове, включително Ню Йорк, беше временно спрян или значително ограничен. Много граждани получиха директни парични помощи от щатските власти, които включваха и покриване на транспортни разходи, а работодателите получиха субсидии за организиране на транспорт за служители.

 

Атина, Гърция – 2011 и 2017 г.

 

По време на дълбоката икономическа криза в Гърция, особено през 2011 г. и по-късно през 2017 г., Атина преживя поредица от транспортни стачки, свързани със съкращения и неплатени заплати. Градът реагира със символични жестове като временно безплатен градски транспорт за един или два дни. В някои случаи градският транспорт беше заменен от маршрутки и туристически автобуси, използвани временно. Компенсации за гражданите почти не се даваха, но за няколко месеца след стачките бяха предложени намалени месечни карти.


Какво означава това за София?

 

Стачката на служителите в градския транспорт, която парализира наземните линии в София между 14 и 19 май, показа колко крехка е зависимостта на столичани от обществения транспорт. Макар че метрото продължи да функционира, липсата на автобуси, трамваи и тролеи остави стотици хиляди без алтернатива. В тази ситуация Столична община има не само моралното задължение, но и възможността да покаже отговорност и визия, като компенсира засегнатите граждани.

 

Ето няколко реалистични и прилагани в други градове подхода, които София може да възприеме:

 

Удължаване на картите – най-простият жест на справедливост


Най-логичното решение е автоматично удължаване на месечните и годишните карти с шест дни – толкова, колкото продължи ефективното прекъсване на услугата. Това може да стане технически лесно при презареждане или чрез електронна система. Така се признава фактът, че хората са платили за услуга, която не са получили.

 

Възстановяване или отстъпки при следваща покупка


Ако удължаването е технически затруднено, общината може да предложи частична компенсация – фиксирана сума (напр. 5–10 лв.) или отстъпка при закупуване на следваща карта. Този механизъм работи в градове като Лондон, Ню Йорк и Виена, където компенсациите са ясно регламентирани при продължително прекъсване на транспортната услуга.

 

Безплатен транспорт – жест на доверие


Още едно възможно и популярно решение, прилагано в Париж и Атина, е обявяване на един или два дни с безплатен транспорт в града. Това е символичен, но ясен знак, че общината държи на своите пътници и иска да възстанови доверието им.

 

Алтернативни маршрути и превозвачи при бъдещи кризи


Град като София, който разчита силно на обществения транспорт, трябва да има план за действие при спиране на основни линии. Това включва възможност за активиране на временни маршрути с частни превозвачи, субсидирани от общината, както и координация с таксиметрови компании за преференциални тарифи при извънредни обстоятелства.


{!!REKLAMA!!}

Промяна в правилата и повече прозрачност


Необходими са и промени в наредбата за пътуване с градски транспорт, които ясно да дефинират правото на компенсации при форсмажор. Гражданите трябва да имат достъп до онлайн регистър за жалби, отчетност по взетите решения и превантивни действия. Това ще намали напрежението и ще покаже, че общината е не просто администратор, а реален партньор на хората.

 

Време е за отговорна София


Тази криза беше не само логистична, но и морална. Гражданите на столицата заслужават да бъдат третирани не като заложници, а като данъкоплатци с право на адекватна услуга. Ако София иска да бъде истински европейски град, не може да подмине последствията от една такава блокада без конкретни действия в полза на хората.

 

ФрогНюз