Милен Керемедчиев за ФрогНюз: Премиерът ни е и външен министър - след 30 г. отново сме четвърти в света, но този път не е за добро

"Един министър може да прикрие своята некомпетентност с добър екип, който да събере. В момента и това не виждаме да се случва. Организацията на изборите зад граница е важен елемент, но не единственият. В момента на дневен ред в МВнР стои и помощта на САЩ към Украйна, която касае всички страни-членки на НАТО в това число и България, която има много активна роля. Друг важен аспект са разговорите с партньорите в Шенгенското пространство, както и продължаване на натиска за членство в еврозоната. Само във Фиджи, Самоа и Катар премиерът е и външен министър - ние сме четвърти, но не за добро".

Това заяви пред ФрогНюз бившият заместник-министър на външните работи и дипломат Милен Керемедчиев.

 

Вижте и цялото интервю:

Вчера стана ясно, че Министерството на външните работи ще оглави служебният премиер, ще има съвместяване на длъжности. Изведе се историческата справка, че това не е първият път, в който министър-председател заема и поста на външен министър. В конкретната ситуация, защото тук личността има значение, удачно ли Ви се струва това?

 

Това е изключително неудачно решение, направено в много неправилно време и дори поставящо под риск нашите външнополитически отношения и възможности България да стои стабилно като партньор в Европейския съюз и в НАТО в наистина много тежките условия точно в този момент на световната сцена. 


Защо казвам това? Защото г-н Главчев, според мен, ще влезе в историята като вторият най-некомпетентен външен министър след г-жа Генчовска. Просто така не се прави - не може министър-председателят, който и без това в момента има сериозната задача да поддържа икономическата и политическа ситуация в страната, така че да могат да бъдат проведени честни избори и икономиката на страната да не забуксува, да съвместява поста с външен министър, който трябва да представлява България във форуми, които тепърва ще се случват все по-често на външнополитическата сцена.


Вярно е, че г-н Марин Райков беше и министър на външните работи, и премиер, но нека да отбележим, че той е дипломат от кариерата и Министерството на външните работи му беше изключително познато. На него не му представляваше допълнителна трудност или сложност да се запознае с политиките, които води министерството. За г-н Главчев това е една изключително нова територия - не само това да бъде министър-председател, а на всичко отгоре да бъде и министър на външните работи.


{!!REKLAMA!!}
Един министър може да прикрие своята некомпетентност с добър екип, който да събере. Не виждаме и това да се случва - екипът, събран в момента, няма опита да провежда избори зад граница. Единствено заместник-министър Мария Ангелиева има опит като консул във Великобритания, в Лондон, за провеждането на избори в чужбина, но все пак тя има доста едностранчив поглед, бидейки консул в една определена страна. Нито един човек от екипа, който е провел последните седем избора за Народно събрание зад граница, не е включен сега в екипа на премиера и министъра на външните работи, което ме кара да се притеснявам относно добрата и стабилна организация за провеждането на изборите в чужбина. Изборите в чужбина са много важни за голяма част от партиите, тъй като резултатите от тях понякога са доста по-различни от тези в България.

Служебното правителство и служебният външен министър имат основна задача да организира избори. Говорейки конкретно за външния министр, казвате, че имате съмнения изборния процес в чужбина. Какви могат да бъдат последствията, ако наистина видим един изборен хаос?

 

Притеснен съм от странната организация на изборите, защото не виждам екипа от професионалисти, който го провеждаше и доказва своята компетентност - да може да влезе и да подпомага дейността на министъра на външните работи. Ако това не се промени спешно, лично аз се притеснявам дали изборите ще бъдат организирани по възможно най-добрия начин и няма да създадем отново хаос и недоволство сред нашите сънародници зад граница. 


Организацията на изборите зад граница е важен елемент, но не единственият елемент, който в момента стои на дневен ред в Министерството на външните работи. Дългоочакваната помощ от САЩ към Украйна най-накрая успя да бъде гласувана в Конгреса. Тя вече е факт. Оттук нататък тя касае не само САЩ и Украйна, но всички страни-членки на НАТО в това число и България, която има много активна роля в подпомагането на Украйна и в предоставянето на военна помощ. При всички положения нашето участие в предоставянето на тази помощ и нейното изпълнение ще бъде много важно. Затова е много важна ролята на Министерството на външните работи за координация на дипломатическите усилия за подпомагане помощта на Украйна да достигне колкото може по-бързо до нуждаещата се страна.


Друг важен аспект е завършването на разговорите с партньорите в Шенгенското пространство относно влизането на България и със сухопътните граници. Ролята на Министерството на външните работи е изключително важна и там и не трябва да се спира и за момент натискът, който България оказва на останалите членки на Шенгенското пространство, в това число и на Австрия, за да се преодолее ветото. Трябва да се дават за пример вече добрите практики, които имаме от началото на месеца с това как се справяме с охраната на въздушните граници, както и менажирането на потоците на пътници шенгенските коридори. Ролята на МВнР е много важна и в този аспект. 


Още един аспект, който мога да отбележа, това е продължаване на натиска и преговорите за членство в еврозоната. Този въпрос не е само финансов, но и политически. Ролята на Министерството на външните работи е много важна, защото вече има гласове в основните членки на еврозоната, които започват да говорят за началото, дори средата на 2026 година, тоест - тук трябва много активна роля на нашите дипломати, за да можем да продължим тази добра тенденция и да имаме конкретна дата за членство в еврозоната.


{!!REKLAMA!!}
Светът ври и кипи около нас. Трябва да има стабилен министър на външните работи, който да е заобиколен от компетентен екип, защото липсата на такъв, точно в този момент, може би е най-лошото, което може да се случи от външнополитична гледна точка за България.

Струва ми се, че не се обръща достатъчно внимание на това какво е обучението на един дипломат. Това може ли да създаде неприятности за нашата държава?

 

Наистина съм изумен как за пореден път се неглижира дейността на Министерството на външните работи. Още по време на сглобката имаше идеи г-жа Габриел да бъде премиер и министър на външните работи. Тази авангардна идея определено продължава да вирее сред политическите партии. За мен два месеца - ако говорим за два месеца, има възможност с добър екип да се удържи положението и просто да се продължат тенденциите и политиките, които са заложени от Народното събрание и редовното правителство. 


Ако обаче влезем в невъзможност за съставяне на правителство и много дълги партийни преговори, даже в поредица от избори, това служебно правителство трябва да остане още дълго време на власт. Г-н Главчев трябва колкото може по-бързо да се осъзнае и ако това се случи, той да назначи министър на външните работи, който все пак да поеме това тежко ведомство. Ако погледнем отново в световен мащаб, само три държави в света имат такъв тип на държавно устройство - Фиджи, Самоа и Катар, където министър-председателят е и министър на външните работи. България е четвъртата страна. Отново сме четвърти в света след 30 години, но този път не е за добро. Не смятам, че можем да се сравняваме с държавите, които споменах, при положение, че Катар се управлява от емир и ролята на министър-председателя е много по-занижена и не толкова отговорна. Като сериозност на ситуацията, тя не трябва да бъде подценявана и не трябва по никакъв начин да се подреждаме до останалите три държави, като възможности на външната ни политика.

Споменахте го няколко пъти, това ли е решението - промяна в екипа, така че да се закрепи положението до съставяне на редовен кабинет?

 

Да, смятам, че трябва да бъде подсилен екипът от заместник-министри, да бъдат и повече на брой, защото колкото повече помощници има г-н Главчев, толкова по-добре. Ясно е, че той няма да се появява много често в кабинета си в Министерство на външните работи, но поне ако има възможност да делегира правомощия на компетентни свои заместници, те биха могли да организират работа на Министерството в следващите два месеца, плюс да организират и изборите в чужбина. 


{!!REKLAMA!!}
Имаме много компетентни дипломати от кариерата, които и в момента са в чужбина или пък са в Министерството, така че спокойно могат да бъдат избрани подходящи хора, които да подсилят екипа. На двете дами, които в момента са избрани, определено ще им трябва допълнителна подкрепа, за да може да се сформира един силен екип. Отново казвам - некомпетентността на един министър може да бъде добре прикрита с един силен, добре администриран екип, и по този начин щетите във външната ни политика да бъдат минимизирани.

 

Илияна Маринкова