Директори на училища искат оценка ”дисциплина”

Учители масово се отказват да наказват ученици, когато нарушават дисциплината в клас, защото системата е трудно приложима на практика и е прекалено тромава. Освен това често родителите обжалват санкциите в съда и така учениците се чувстват безнаказани. Затова директори на училища поискаха промени в Наредбата за приобщаващото образование.

Проблемът излезе на дневен ред отново в началото на януари, когато началникът на столичното регионално управление по образованието Ваня Кастрева призова учителите да внимават как налагат санкции на учениците, тъй като родителите успешно ги оспорват в съда. Това пък даде основание на Синдикат "Образование" да поиска процедурата по налагане на наказания, която сега е от близо двайсет стъпки, да се облекчи. Възникна и казус. Ученик извади газов пистолет във Френската гимназия, оказа се, че той отдавна е проблемен.


Емилия Богданова, директор на 9-та ФЕГ каза: "Отдавна работим с този ученик и неговото семейство, работата ни е изключително трудна, само в рамките на тази година два пъти сме се обръщали към семейството и социалните служби, засега нямаме подкрепа нито от едната, нито от другата страна".


Днес на дискусия в парламента директори на училища поискаха ремонт на Наредбата за приобщаващото образование, според която се налагат санкциите. Казаха, че процедурите са тромави и изкуствени. Изписват се хиляди листове хартия, в повечето случаи напразно.


Асен Александров, директор на 51-во СУ каза: "Написано е например, че при шест неизвинени на ученика може да му се наложи забележка, ми ти пишеш 6,7 страници и учителите просто отказват да се занимават с тая бумащина и са склонни да му извинят тези две или три или пет и то вече учениците придобиват усещане за безнаказаност".


За една година от 1300 ученици само трима са санкционирани. И още. Според тази наредба семействата не помагат на училищата, дори напротив.


Ивета Германова, директор на 122-ро СУ каза: "Най-големият ефект е родителят дори да те даде на Административния съд затова, че е наложена например санкция "забележка на детето". А самото дете си представете, аз имах такъв случай, да каже: "Мама и тате казаха да не ви обръщам внимание".


Законодателят също е съгласен, че промените са наложителни. Наказанията не са панацеята, смята Ирена Анастасова, но при фрапиращите случаи те трябва да се налагат бързо: Вие виждате, че дори в случаи, когато някой влиза въоръжен в училище или друг, когато става дума за тежки физически травми на друго дете, директорът започва разговор с родители, разговор с психолози, разговор... резултатът в последните години ние го виждаме".