Гневът продава: „rage bait“ е дума на годината според Оксфорд

Оксфордският речник избра термина „rage bait“ за дума на годината за 2025 г. Изразът описва съдържание, създадено така, че да предизвика възмущение, гняв или бурна емоционална реакция – основно с цел да привлече повече трафик, коментари и ангажираност онлайн.

Езиковите експерти отбелязват, че употребата на „rage bait“ се е увеличила значително през последните години, особено в социалните мрежи, където алгоритмите често възнаграждават най-провокативните материали.

 

От Оксфорд посочват, че терминът съчетава две характерни тенденции на нашата епоха: дигиталната поляризация и икономиката на вниманието. В съвременния интернет все по-често съдържанието не се оценява по качеството си, а по способността си да предизвиква силни емоции и реакции – а гневът се оказва най-ефективната валута.

 

Според речника, „rage bait“ е станало ключово явление, което показва как медийните платформи и социалните мрежи могат да манипулират емоциите на потребителите и да насочват вниманието към определени теми. Експертите предупреждават, че разпознаването на такива провокации е първата стъпка към по-съзнателна консумация на информация и защита срещу онлайн манипулации.