Омбудсманът възразява срещу предложението за нови цени на водата

Омбудсманът Велислава Делчева заявява категорично несъгласие с предложеното от Комисията за енергийно и водно регулиране поредно увеличение на цените на ВиК услугите от 1 януари 2026 г., което е средно с над 2,62% за страната.

Според обществения защитник липсват убедителни основания, които да доказват, че по-високите цени ще доведат до по-качествена, надеждна и ефективна услуга за гражданите.

 

В становище до председателя на КЕВР Пламен Младеновски, което ще бъде представено и на заседанието на регулатора във вторник, омбудсманът посочва, че увеличението се предлага на фона на изключително тежка година за хиляди потребители, преживели водни режими.

 

Само към 25 ноември 2025 г. 32 259 души са били засегнати от режимно водоподаване, по данни на МРРБ.

 

През 2025 г. повече от половината от жалбите до институцията в сектора са свързани с лошо качество на услугата, особено в областите Плевен, Варна, Перник, София област и Шумен.

 

Омбудсманът обръща внимание, че общественото обсъждане не може да бъде ефективно, защото част от базовите отчетни данни, на основата на които са изчислени цените не са публично достъпни.

 

Годишният доклад на КЕВР за 2024 г. показва, че общите загуби на вода остават над 60% за пета поредна година, въпреки направените инвестиции от над 532 млн. лв.

 

В същото време средното увеличение на цените за периода 2020–2026 г. достига 72,35%.

 

„Логично възниква въпросът защо гражданите не виждат подобрение на услугата при растящи разходи“, подчертава омбудсманът.

 

Позицията на Делчева е, че предвид подготвяния в Народното събрание нов Закон за водоснабдяване и канализация и стартиращия нов регулаторен период, е необходимо КЕВР да извърши цялостен анализ на действащия механизъм за ценообразуване, който функционира от 2016 г.

 

Тя отчита, че през годините регулаторът е изпълнил част от препоръките на омбудсмана, като включването на получените компенсации за електроенергия в ценовите разчети, но високите цени продължават да не се отразяват върху подобряването на услугата.

 

Омбудсманът припомня и редицата водни кризи през последните три години като в Сливен, Омуртаг, Шумен, Плевен, Брезник, както и в множество населени места в Софийска област.

 

„При тези данни не мога да направя обоснован извод, че ново увеличение от 1 януари 2026 г. ще доведе до по-добра услуга за гражданите“, категорична е Делчева.