Нова жп връзка: Тунел между България и Северна Македония

България и Северна Македония ще бъдат свързани чрез нов железопътен тунел. Днес министрите Гроздан Караджов и Александър Николоски подписаха в Гюешево споразумение за подготовката, изграждането и експлоатацията на трансграничния тунел.

Съоръжението е част от транспортния коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“ и стратегическия Коридор 8.

 

Гроздан Караджов обясни, че вече се работи и по проект на концесии за свързване на двете страни: „Проект за магистрала „Рила“. Тя ще свърже Дупница, магистралата „Струма“, с границата при Гюешево. На практика това ще е един паралелен маршрут на линията Радомир с Гюешево. Това са двете измерения на Коридор № 8 на наша територия, тоест сме готови с може би четири или петмесечен подготвителен труд по Закона за концесиите да качим и тази магистрала на конкурс за желаещи да я построят.“

 

Дължината на жп връзката София-Скопие през Гюешево ще е 1350 км, от които на българска територия – 741  км. Българо-македонски екипи ще се срещнат съвсем скоро – на 11 ноември, отново при Гюешево, за да координират проектирането на  трансграничният тунел под Деве баир, който е ключов елемент транспортния коридор „Западни Балкани – Източно Средиземноморие“ и стратегическия Коридор VIII. Финансирането на жп връзката на наша територия ще струва 1,250 млрд. евро, на македонска – към 810 мил. евро. 

 

Александър Николоски обясни, че от миналата година са сигнализирали за инженерни проблеми, но няма политически причини работата да спира: „Това е много важен коридор за НАТО, за Алианса. И ние сме членове, и Република България е член и може да допринесем за глобалния мир, но и да помогнем за мира в Украйна. Когато има политическа воля да се работи и когато има проекти, се сближават и държавите, и народите.“