Фуникулярът в Лисабон, който се разби в началото на септември и отне живота на 16 души, е имал дефектно въже, сочи официалното разследване. Властите препоръчват всички подобни съоръжения в града да останат извън експлоатация, докато не бъде потвърдена тяхната безопасност.
Инцидентът с емблематичния фуникуляр „Глория“, функциониращ от XIX век и смятан за туристическа атракция, предизвика шок в португалската столица. Превозното средство излезе от релсите и се вряза в сграда, след като въжето, свързващо двете кабини, се скъса.
В предварителния си доклад Бюрото за разследване на въздушни и железопътни произшествия на Португалия (GPIAAF) посочва, че въжето не е отговаряло на стандартите, определени от градския транспортен оператор CCFL.
„Кабелът не е отговарял на действащите спецификации на CCFL за използване на фуникуляра „Глория““, се казва в документа от 35 страници.
{!!REKLAMA!!}
Всички останали фуникуляри в Лисабон остават спрени. GPIAAF препоръчва те да бъдат пуснати отново едва след потвърждение, че спирачните им системи могат да задържат кабините при скъсване на въже.
Сред жертвите има 11 чужденци, включително трима британци, двама южнокорейци, двама канадци, както и граждани на Франция, Швейцария, САЩ и Украйна. Останалите петима загинали са португалци, четирима от които – служители на социална институция, чиито офиси се намират над хълма, обслужван от фуникуляра. Около 20 души са ранени.
Фуникулярът „Глория“ е открит през 1885 г. и използва система с противотежести, за да изкачва двете си вагони по 265-метровата стръмна линия.
Разследващите уточняват, че при сутрешната проверка в деня на катастрофата не са открити проблеми с въжето, което по-късно се е скъсало. Машинистът е активирал спирачките, но те не са успели да спрат вагоните без помощта на противотежестта. Целият инцидент е продължил по-малко от минута.
Окончателният доклад с препоръки за безопасност се очаква в рамките на следващата година, а междинен отчет може да бъде публикуван по-рано.